Eerste NVM Magazine van 2021 over coöperatie en aankomende verkiezingen

Het nieuwe NVM Magazine ligt deze week weer op de mat bij alle leden. Het eerste magazine van 2021 heeft alles te maken met de NVM als coöperatie, ‘A Brand New NVM’ en de aankomende verkiezingen.

Lees hier alvast het voorwoord van voorzitter Onno Hoes:

Nog een paar dagen te gaan en dan kennen we de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen. Dan komt het er op aan. Komen de juiste plannen voor onze branche in het regeerakkoord. Met maar liefst 34 organisaties hebben we de Actieagenda Wonen gepresenteerd in politiek Den Haag. Ook het woondebat is geweest op Radio1 waar onze woonenquête met al onze input veelal aan de orde kwam. We blijven in Den Haag als NVM alleen of gezamenlijk op de deur kloppen zodat de problemen op en rondom de woningmarkt worden aangepakt, dat de ondernemers op de kantorenmarkt kunnen ondernemen en dat het landelijk gebied aantrekkelijk blijft.

En bij dit alles komt het, ondanks het gemak van computers, data, besparing van de reistijd, aan op persoonlijk contact. Dan kun je de mensen in de ogen kijken, of dat nu bij een huizenbezichtiging is of bij een lobbycontact. Je kunt je beter inleven in de ander en op het beslissende moment net iets extra’s doen. En ondanks het feit dat we bedrijfsmatig een goed jaar achter de rug hebben gehad, juist dat was het afgelopen jaar minder, terwijl dat de kern is van ons bestaan: persoonlijk contact. Dat is niet te automatiseren en onvervangbaar.

Je ziet en voelt dat we elkaar nodig hebben, dat de samenleving elkaar nodig heeft. We missen de sociale netwerken, waar het contact net wat persoonlijker wordt dan aan de telefoon en achter de computer. Ons vak is mensenwerk. Wij zijn die belangrijke persoonlijke intermediair die helpt, adviseert, emoties kanaliseert en mensen stimuleert om die hele belangrijke aankoop te doen.

Ik hoop echt dat we elkaar dit voorjaar weer vaker gaan zien, dat we weer meer kunnen doen, elkaar meer kunnen ontmoeten, zowel in familieverband als in zakelijk verband.

We blijven daarbij creatief, inventief, bedenken oplossingen en zo kunnen we blijven werken aan een duurzame en een gezonde samenleving en blijven wij een belangrijke speler die de Nederlandse economie blijft aanjagen.

Onno Hoes

Voorzitter NVM

Magazine 1-2021