Statement NVM op anoniem meldpunt VEH

De NVM is duidelijk over ongeoorloofde praktijken bij de aankoop of verkoop van huizen. Die veroordelen wij ten zeerste.

Lana Goutsmits-Gerssen, vakgroepvoorzitter NVM Wonen en praktizerend makelaar: “De markt is overstuur, het aanbod te klein en er wordt continu overboden. Onze leden ervaren dagelijks de frustratie van terecht teleurgestelde woningzoekenden.

Het is de taak van de makelaar om zijn opdrachtgever goed te begeleiden en adviseren, maar het is uiteindelijk ook de opdrachtgever die aan de knoppen zit en bepaalt welke keuzes die maakt. En dat is vaak de maximaal haalbare opbrengst.

Het is daarom te gemakkelijk dat Vereniging Eigen Huis de bal nu alleen neerlegt bij de makelaars en niet kijkt naar de andere betrokkenen zoals de huiseigenaren en kopers. Samen moeten wij het hoofd koel houden in deze oververhitte markt.

Dan helpt het niet om naar elkaar te wijzen en de zwarte piet toe te spelen. Dat is niet constructief, het pakt het cowboygedrag niet aan en daar is de woningkoper niet bij gebaat. En daar waar het niet gaat zoals het hoort en we de feiten kennen, pakken we het aan”.

Regels mét bescherming

VEH pleit al lange tijd voor meer transparantie en duidelijke regels. Daarvoor heeft de NVM tools ontwikkeld zoals online bieden en ideeën aangedragen bij het Ministerie van BZK.

Lana Goutsmits-Gerssen hierover: “Het ontgaat ons dat VEH wel voor meer regels pleit maar de beschermde titel van makelaar niet ziet zitten. Juist daarmee is beter gedrag en handhaving voor de complete branche gewaarborgd en kunnen de cowboys uit het zadel worden geworpen. Want een beschermde titel met voorwaarden en waarborgen kun je tenslotte verliezen”.

De NVM is het er mee eens dat het naleven en handhaven van regels en gedragscodes van groot belang is. Daar gaan wij onverminderd mee door.

We roepen elke klant die teleurgesteld is in zijn of haar makelaar, hem of haar daar op aan te spreken. Of een klacht te melden bij de Geschillencommissie Makelaardij of de NVM Tuchtrechtspraak. NVM gaat de 91 van de 600 klachten bestuderen waarbij concreet een NVM-makelaar is genoemd.

Samenwerken

De NVM gelooft in samenwerking tussen alle marktpartijen. Daarom heeft het direct na het openen van het meldpunt meerdere malen contact opgenomen met VEH en aangegeven dat we graag samen willen optrekken. VEH koos er voor dat niet te willen.

Vandaag hebben wij het VEH-rapport ontvangen en nu uiteindelijk met de toezegging van VEH om de feitelijke informatie met ons te willen delen. Wij willen hiervoor zo spoedig mogelijk met VEH aan tafel. Het is zaak dat we een juist beeld krijgen van de aard van de klachten. Nu worden onze leden veroordeeld zonder hoor en wederhoor.